Så himla mycket prat om elevernas eget ansvar, men var finner vi lärarnas ansvar?

Jag vet inte riktigt hur jag ska få ur min ilska på ett bra och normalt sätt. Men jag är så sjukt förbannad och otroligt less på lärarnas evighetsprat om att ''det är elevernas uppgift att ta eget ansvar'' ja, OKEJ. Men när vi väl gör det, så verkar det som om ni inte har något ansvar att ta.

Jag, som jag nämnde igår, ligger efter i några fotouppgifter med min lärare M. Jag mejlade honom om detta för mer än en månad sedan att jag ville veta exakt vad jag låg efter i och hur jag skulle kunna göra för att bli av med dessa uppgifter. Han skrev att vi skulle ordna det och att han skulle göra en plan så att jag blev av med min skoltrötthet så jag kunde fixa de här uppgifterna. Detta var för tre veckor sedan, innan praktiken började. Han skulle ''återkomma'' med en plan. Jag har väntat, mejlat under praktiken om planen som jag fortfarande inte fått, utan svar. Idag har jag fortfarande inte fått den, och jag har mejlat idag igen.

I morse skrev jag till en annan lärare och frågade om han ville träffa oss imorgon (då vi har fototid och egentligen inte behöver vara på skolan) eftersom att vi har varit på praktik. Han svarade nej och skrev att jag skulle prata med läraren M för att se om han ville träffa oss. Två timmar efter att jag hade smsat honom så ser jag i vår HVFO10-grupp att vi tydligen visst ska träffas för att en annan tjej i klassen hade smsat denna lärare och då hade han sagt att vi skulle träffas. (Men inte till mig).

För tre dagar sedan mejlade jag min lärare i naturkunskap om att jag vill göra energiprovet som jag fick underkänt i nu på torsdag eller fredag, han har inte svarat. Första gången jag frågade honom om vad jag skulle plugga till sa han ''du har klasskompisar du kan fråga ju'' då sa jag ''men om jag mejlar dig så är det ditt ansvar att svara och hade jag inte frågat de i klassen vad jag skulle ha pluggat till så hade jag inte kunnat pluggat nu''. Hans svar var ''det är väl ingenting att flyga upp i taket för''. Och jag tycker att det är ett vidrigt och respektlöst beteende. Vi som elever ska ta eget ansvar, medan lärarna uppenbarligen kan driva runt som de vill. Strunta i att svara på ett mejl. Strunta i att rätta prov. Strunta i att rätta uppgifter. Strunta i att bestämma en omprovstid med eleven.

Jag är så förbannat jäkla trött på det här. Och mer less än någonsin är jag på mina lärare. Men lärarna får ändå sin lön, medan jag får ig för att de inte svarar på mina mejl och planerar med mig när jag ska göra ett omprov. DETTA är inget engångsfall, utan det är alltid samma visa med några utav dessa lärare. Lärare är otydliga över vad vi ska göra. Vissa i klassen har inte någon uppfattning om vad som ska göras med andra säger ''det där sa hen då, det ska vara inlämnat då''. Medan några andra elever inte har fått reda på det.

Jag är så vidrigt less på den här o-organiserade skitlinjen och lärarna. Jag förstår och har fullkomlig respekt för att vi elever måste ta eget ansvar, men när det kommer till att lärarna inte tar ansvar för sitt och kommunikationen mellan sig själv och eleven så respekterar jag inte dem längre. Jag har tagit mitt ansvar så himla många gånger och tagit tag i det när jag väl missar ett prov, eller måste göra om det. Men det är sällan jag får en tid av dem, inte ens ett svar när eller om jag kan göra om det. 

Den kommande veckan och nästa vecka har jag alltså detta att göra:

• Idrottsprov, naturkunskapsprov, psykologiprov, religionsprov och en redovisning om Tant Anci & Fröken Sara på naturkunskapen.
• Göra en uppgift om arbetsmiljö och säkerhet.
• Svara på frågor om praktiken, samt redovisa.
• Plugga till NKA, psykologi och religionen.
• Skriva uppsats om intervjun på Tant Anci & Fröken Sara.
• Intervjua en person till idrottsuppgiften.
• Läsa klart svenskaboken som vi ska göra en bokrecension på (?)
• Göra en akvarellmålningsuppgift.
• Redovisa photoshop-tutorial, göra klart företagsuppgiften.
Fota dusk to dawn.

Det som är kursivt är det jag har halkat efter med. Och ja, jag är väldigt skolless men gör mitt bästa ändå. Och jag gör mitt bästa och tar mitt ansvar trots att lärarna pissar ner mig. Vi elever får frånvaro och inget studiebidrag om inte vi dyker upp på en lektion. Lärarna kan strunta i att komma till en lektion, dessutom flera, utan att meddela och får ändå sina löner. Om inte detta är brist på respekt så vet jag inte riktigt vad. Trots att jag har tagit den här bristen på respekt flera gånger så kämpar jag ändå. Jag har aldrig valt att ligga efter i skolan.

Slutsats: Lärare har inte alltid rätt. Lärare gör inte alltid rätt. Lärare är fan inte felfria. 







Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0