Min syn på alkohol och nikotin. Sluta ljug i era kommentarer.

Matilda [email protected] om Alkohol och Nikotin
...va? Jag vill inte förolämpa dig på något sätt, för det skulle ju inte hjälpa någon, men det här inlägget får mig att reagera. Och inte på ett bra sätt. För det första, snälla vännen, läs igenom vad du skrivit innan du publicerar. Mina ögon blöder. Din grammatik är inte okej.

För det andra... vem är du som bestämmer vad som är normalt eller inte? Det är såklart jättebra att du inte känner någon som helst press från omgivningen på att dricka alkohol, eller att göra andra saker som inte bara är skadliga för dig, men också direkt olagliga då du inte är myndig... men bara för att du inte gör det betyder det inte att du är NORMAL. Samhället idag är uppbyggt på ett sätt som sätter otrolig press på ungdomar och barn att verka äldre. Ett tecken på mogenhet för många, både under och över arton, är att dricka alkohol. Man gör det i många fall för att passa in, för att inte vara utanför, för att det är vad som förväntas av en. Det är inte onormalt. Det är tragiskt, ja, och jag håller med dig, jag blir också rädd när jag tittar på omvärlden och ser fulla trettonåringar. Men du kan inte säga att det är onormalt. Att nånting är normalt betyder att det är normen, dvs att majoriteten av samhället gör det. Det är ingenting DU kan bestämma. 

Sen såg jag att du svarat på en kommentar och skrivit nånting om att det inte var långt tills du fick komma in på krogen... Du är, som sagt var, 16. (Alla vet ju det.) Bara 16. Du har två år kvar tills du lagligt får komma in på krogen, vilket iofs inte betyder att det är 2 år tills nästa gång du går på krogen, men ändå. Två år. Det är en lång tid, oavsett vad du säger. Tror du att de åren kommer gå snabbt? Om två år är "kort tid", vad är då långt?


Och självporträtt stavas bara med två T i slutet. Bra att kunna om du ska fortsätta gå Hantverk Foto. Bara ett tips.

Mitt svar: Hjäääääääääääälp! Hej Matilda. Vilken kommentar. Jag hade inte sett denna och FAKTISKT som vanligt så är det så jäkla konstigt att ingenting utav det du skriver stämmer.

1. Min grammatik? Vad pratar du om? För det första skriver jag ingen uppsats och för det andra så förstår jag inte vad du vill komma fram till att du klagar på min grammatik. Synd att det måste börja blöda i dina ögon, vet inte varför eftersom att det stämmer. Min grammatik är mer än okej!

2. DU kanske ska LÄSA innan du KOMMENTERAR. Vilket du inte alls verkar ha gjort och om du har gjort så har du verkligen uppfattat inlägget helt fel. Synd. För jag skriver aldrig att jag BESTÄMMER att ungdomar inte får dricka. Hjälp hjälp hjälp. Utan jag tycker att det är ONORMALT (FÖR TUSENDE GÅNGEN) att samhället är så idag. Jag säger inte heller att jag är mer normal än andra men MITT beteende är nog mer normalt att kunna ha roligt utan alkohol än att behöva dras till det som vissa andra. Och NEJ jag säger inte att jag BESTÄMMER. Utan jag gjorde min röst hörd i MIN blogg och där skriver jag för övrigt precis vad jag vill.

3. Hur kan du tycka att det är ett tecken på mogenhet att supa sig full varenda helg? Det tycker inte jag. Men som sagt, smaken är som baken (som tur är) och jag vet att det är många fler som tycker som jag och det är NORMALT att tycka så. Mogenhet kan jag inte kalla att dricka sig drängfull.

4. Att jag stavade självporträtt fel enligt dig. Hmm... jag kollade direkt efter att du hade skrivit det och jag hade skrivit ''SJÄLVPORTTRÄTT''. Så jo, jag hade två T:n i slutet men RÅKADE ha fyra i hela ordet för att jag snubblade över tangentbordet när jag gjorde kategorin. Jag hade ju stavat porträtt rätt! Ha...ha... Bara det att jag la till ''Själv'' framför porträtt. Så SJÄLVPORTRÄTT. Fattar du? Annars synd. Men jag kan stava det. Så du behöver inte påpeka det som om du vore min svenskalärare och definitivt inte då jag vet att jag kan stava.

5. Vad har stavning över lag med min linje att göra? Jag går ingen SKRIVLINJE utan en FOTOLINJE. Där fotograferar man och man skriver inte. Ett tips till dig att kunna skilja på det i framtiden. Sedan så borde du inte glömma att jag jobbar som journalist på Unga ST så jag skriver väldigt bra annars skulle dom inte anställa mig och det där med skrivandet... ''Om du ska kunna fortsätta att gå på Hantverk Foto i framtiden. Bara ett tips'' Jag förstår fortfarande inte vitsen. Alltså................... om man nu inte kan stava (vilket jag faktiskt kan!) så kan man ju fortfarande fotografera. *Skrattar*

6. JA, två år går väldigt FORT. Kändes som att jag gick i åttan alldeles nyss. Lång tid för mig är 10 år. Typ.

7. Och sen OM jag hade något stavfel, vilket jag aldrig har. Så gör det faktiskt inte så mycket, jag är inte ens svensk och stavar nog bättre än dig ändå.


Gud....................... Jag har aldrig skrivit att jag bestämmer............... Snälla, läs vad jag skriver innan ni hittar på saker som ni tror att jag skriver. Är ni klara nu eller? Alltså med att hitta på.

Postat av: evelina bäckström

alltså denna kommentar var ju bara pinsam. att alla har åsikter är en sak men vem var du då som kom och skulle rätta till Sharlee? hon är 16 år, likaså jag. och att du klagar på hennes ålder för att hon lägger ut sina tankar och åsikter på SIN blogg så säger jag bara g-r-o-w-u-p! jag har läst igenom de flesta kommentarer som folk har skrivit om detta och jag tycker bara att de flesta säger emot sig själv. eftersom att majoriteten är ute och super varje helg! sen att folk känner att dom inte passar in för att dom inte dricker är bara tragiskt, visst samhället ser ut så i dagens läge men vad jag tycker så borde dom isåfall gå med i någon sorts '' stöd grupp '' för att lära sig att stå på sig. självfallet så är jag ute och dricker ibland, dock inte varje helg. men jag gör det för att det är roande, socialt och för att jag tycker att det är gott att dricka vin eller cider eller vafan det nu kan vara. men vad jag tror så försöker Sharlee få fram ett budskap om att det inte är normalt för en 16 åring att vara ute och dricka varje helg, på tal om hur mycket man förstör sig själv. herregud, tänk flera steg längre innan ni slänger in en spydig kommentar om vad HON tycker. lika så att DU tycker att det är '' onormalt '' eller vad det nu är att hon lägger in SINA åsikter om alkohol.

2010-11-26 @ 17:44:54
URL: http://ejbh.blogg.se/
Postat av: patricia

att folk orkar, folk måste ha något fel.

2010-11-26 @ 17:59:34
URL: http://patriciabergman.devote.se
Postat av: Anonym

haha alltså dendär mathilda har ju inte ens sagt att DU bestämmer vilka som ska dricka, och inte att hon tycker att det är ett tecken på mogenhet?

2010-11-27 @ 01:02:48
Postat av: ip-nummer

Jag har tråkigt har jag hört och måste lägga mig i den hettande diskussionen (som kanske börjat svalna?)

Att hoppa på någon om grammatiska fel i en så kallad debatt visar på svaghet och brist på argument liksom viljan att trycka ner någon. För det mest förklenande man kan råka ut för är att bli kritiserad över sin grammatik eller stavning. Nej, förhoppningsvis inte. Jag råkar dessutom tycka att Sharlee inte alls har dåliga meningsuppbyggnader eller felaktiga verbform och dyl. men då befinner jag mig också utanför ämnet för vad som faktiskt diskuterades. Att denna diskussion verkar kretsa så mycket kring ett visst ord är i sig beklagligt. Normalt är synonymt till genomsnittligt, vanligt och typiskt vilket i detta sammanhang kan ge upphov till misstolkning men att hetsa upp sig för detta när det är fullt begripligt vad Sharlee faktiskt menar är tokigt och leder ingenstans. Ta inte allt så bokstavligt är ett motto som brukar råda. Att inte kunna läsa mellan raderna är en brist i alla slags sammanhang.



Jag är rätt fascinerad över denna Matildas försök till argumentation. ”Samhället idag är uppbyggt på ett sätt som sätter otrolig press på ungdomar och barn att verka äldre”. Detta var något okänt för mig. Det kan spekuleras i det men jag skulle vilja påstå att anledningen till ungdomars konsumtion av både alkohol och nikotin grundar sig i deras osäkerhet, att de inte vågar sticka ut och att de är dåliga på att stå emot grupptryck. Möjligtvis specifikt i bruket av nikotin då det inte bromsar funktioner så effektiv som alkohol, det finns liksom inget annat motiv för det. Att på grund av samhällets uppbyggnad vilja dricka alkohol för att verka vuxen känns som något som i provokationens stund bara blivit skrivet.



Jag är även lite undrande i vad denna Matilda vill komma fram till genom frågeställningen ”om två år är ”kort tid”, vad är då lång tid?” Kanske att hon vill ha något filosofiskt svar på frågan. Vad är tid egentligen? Och vem är man att säga att någonting är kort eller långt, det måste naturligtvis sättas i jämförelse, eller? Vad har man för olika uppfattningar om tider i både samma och olika sammanhang? Det är intressant om än lite smått onormalt att söka sig så långt ifrån the topic, faktiskt.



Sharlee, det är fruktansvärt tufft att stå fast vid sina åsikter. Jag gillar egentligen inte att stå vid någons sida i olika kontroverser men jag är för less på absolut onödiga försök till nedtryckningar på andra. Att inget vettigt såsom konkret kritik förekommer gör det inte lättare att inte stå på din sida.

2010-11-28 @ 03:59:54



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0